Manapság szinte minden vállalkozásnak van valamilyen digitális lábnyoma: weboldal, Facebook-oldal, pár hirdetés itt-ott. De attól még nem lesz valaki valódi szereplője az online térnek, hogy regisztrált egy domaint vagy posztol néha a közösségi médiában. A vállalkozás a digitális világban egy külön műfaj, saját szabályokkal és logikával – amit érdemes megtanulni, ha nem csak jelen lenni akarunk, hanem eredményt is.
A vállalkozás a digitális világban más logikával működik, mint a hagyományos
Ami a való életben működik – hogy az érdeklődő kérdez, visszajön, esetleg benéz személyesen –, az online teljesen másképp zajlik. Ott nincs második esély. Ha lassan tölt be az oldalad, ha nem egyértelmű, mit kínálsz, vagy ha túl bonyolult kapcsolatba lépni veled, az ember egyszerűen bezárja, és megy tovább.
Érdemes azzal kezdeni, hogy belegondolsz: ha valaki rád keres, mit talál? Mit ír be a Google-be? Mit lát meg először? Egy gyors, átlátható weboldal, amin rögtön kiderül, mivel foglalkozol, sokkal többet ér, mint egy szép, de használhatatlan dizájn, főleg mobilon.
Ha nem vagy biztos benne, mi működik jól és mi nem, hasznos lehet ránézni néhány alap eszközre. A Google Search Console például megmutatja, hogy milyen keresésekre jelenik meg az oldalad, a PageSpeed Insights pedig segít kideríteni, mennyire lassú vagy gyors az oldalad különböző eszközökön.
Ezek nem bonyolultak, nem kerülnek semmibe, és sokat segítenek abban, hogy lásd, hol csúszik szét a dolog (már ha egyáltalán szétcsúszik).
Egy digitális vállalkozás akkor hatékony, ha rendszerekre épül
Rengeteg idő elmegy az olyan dolgokra, amiket valójában simán lehetne automatizálni.
Példának okáért ott van az időpont-egyeztetés. Ha minden egyes érdeklődőnek külön kell visszaírnod, hogy mikor érsz rá, majd várni, hogy neki az jó-e, az rengeteg időt visz el feleslegesen.
Ehelyett sokkal egyszerűbb, ha olyan rendszereket használsz, mint adott esetben a Calendly vagy a Booked4Us. Ezekkel az ügyfél magának választ időpontot, a rendszer pedig rögtön küld egy visszaigazolást. Ha akarod, még fizetni is tud rögtön — és közben te nem csináltál semmit. Nem kell e-maileket írni, sem telefonálgatni, így nem csúszik el a kommunikáció sem.
Ugyanez igaz a hírlevelekre is. Nem kell mindenkinek ugyanazt a tömegüzenetet kiküldeni, aztán reménykedni, hogy majd valakinek betalál. Épp ellenkezőleg: szegmentálni kell a leadeket, és máris sokkal jobban működik.
Például aki már vásárolt tőled, annak nyugodtan küldhetsz egy másik típusú ajánlatot, mint annak, aki még csak érdeklődik.
Ehhez nem kell bonyolult rendszer, elég mondjuk egy MailerLite, vagy ha szeretnél részletesebb beállításokat, ott a magyar nyelvű SalesAutopilot. Ezeket az eszközöket egy kis gyakorlással simán tudod használni – és onnantól kezdve a hírleveleid is célt fognak érni.
Amennyiben pedig webshopod van, jó ha tudod, hogy rengeteg pénz akkor csúszik ki a kezedből, amikor a vásárlók félúton megállnak. Elkezdenek pakolni a kosárba, aztán valami elvonja a figyelmüket – jön egy üzenet, csörög a telefon, vagy csak meggondolják magukat.
Ha ilyenkor nem emlékezteted őket, jó eséllyel el is felejtik, hogy ott hagytak valamit. A jó hír az, hogy a legtöbb rendszer – például a Shoprenter, a WooCommerce vagy a Shopify – alapból tud olyat, hogy pár órával később automatikusan küld egy emlékeztetőt. És ez bizony gyakran tényleg működik. Az emberek visszatérnek, befejezik a vásárlást, és te nem veszítettél el egy vevőt sem.
Az adatok mutatják meg, mi működik – és mi nem
Mi, a Maximum Businessnél azt valljuk, hogy a marketingben mindent IS mérni kell, hiszen ezekre alapozva lehet döntéseket hozni. Valamint ezekből egész pontosan ki lehet következtetni azt, hogy mi az, ami működik, és mi az, amin még finomítani kell. Megérzésből nem lehet kampányolni, hiszen az nem marketing, hanem pusztán pénzégetés.
Ahhoz, hogy követni tudd az adatokat, érdemes regisztrálni és beállítani egy Google Analytics 4 fiókot. Bár elsőre bonyolult lehet a tracking kódokkal bíbelődni, ha egyszer sikerült, akkor rengeteg adatra láthatsz rá, többek között arra, hogy honnan érkeznek a vásárlóid, hol hagyják el legtöbben az oldaladat satöbbi.
A Hotjar szintén hasznos, ha meg akarod nézni, hogyan viselkednek a látogatók az oldaladon. Egy hőtérkép (heatmap) megmutatja, hol kattintanak a legtöbben, mennyit görgetnek, vagy hol akadnak el. Ezek alapján apró változtatásokkal sokat lehet javítani a konverzión, azaz azon, hogy a látogatóból érdeklődő vagy vásárló legyen.
Türelem, ügyfelet terem
Sokan úgy gondolják, hogy ha elkészül a weboldal vagy kimegy az első Facebook-hirdetés, akkor majd dőlnek az ügyfelek. De ez sajnos ritkán megy ilyen egyszerűen. Az online jelenlét inkább egy hosszabb távú építkezés, nem egy gyors kampány, amitől másnap már kasszacsörgés van.
Vegyük csak a keresőoptimalizálást (vagyis a SEO-t). Ez nem az a műfaj, ahol ma csinálsz valamit, és holnap már első vagy a Google-ben. Viszont ha türelmes vagy, és rendesen felépíted, akkor stabil forgalmat hoz — ráadásul folyamatosan, reklámköltség nélkül. Ugyanez igaz a hirdetésekre is: nem attól lesz jó egy kampány, hogy „szép”, hanem attól, hogy kipróbálsz többféle verziót. Más címet, más képet, más célzást — és szépen kiderül, melyik hozza az eredményt.
Végső soron az online vállalkozás kicsit olyan, mint egy kert. Ha elveted a magot, majd nem locsolod, nem kapálod, akkor semmi nem történik. De ha rendszeresen foglalkozol vele, figyeled, mi történik, és apránként csiszolgatod, akkor idővel szépen beindul — és sokkal megbízhatóbban működik, mint egy szórólap vagy egy plakátkampány valaha is fog.
Ha úgy érzed, jól jönne egy külső szem, aki segít rendszert vinni a digitális jelenlétedbe, keress minket bátran.