Egy űrlap lehet a weboldalunk egyik leghatékonyabb eleme – vagy éppen a legnagyobb akadálya annak, hogy az érdeklődők kapcsolatba lépjenek velünk. Hiába van tökéletesen megírt weboldalunk, profi hirdetéseink és ütős ajánlatunk: ha az űrlapunk túl bonyolult és hosszadalmas kitölteni, akkor bizony elbuktunk.
Ahhoz, hogy valóban működjön, nem elég csak „kirakni” egy űrlapot. Meg kell értenünk, mit várnak a látogatók, és hogyan tehetjük számukra a lehető legkönnyebbé a kitöltést. Ha jól csináljuk, az űrlapunk segíteni fog abban, hogy több érdeklődőt szerezzünk, kevesebb legyen a lemorzsolódás, és valóban értékes adatokat kapjunk.
Miért számít ennyit az űrlap?
Sokan azt gondolják, hogy az űrlap csak egy „szükséges rossz”, mintha urológushoz menne az ember. És ha így kezeljük, az pontosan meg is látszik majd az eredményeken.
Hogy jobban megértsük az űrlap analógiáját, gondoljunk bele abba, hogy milyen lehet ez offline. Milyen lenne, ha egy boltban a pénztárnál tíz kérdést tennének fel, mielőtt fizethetnénk? Valószínűleg jó eséllyel otthagynánk a kosarat. Nos, pontosan ugyanez történik online is.
Milyen a jó űrlap?
Egy jó űrlap rövid, világos, könnyen kitölthető és pontosan azt kéri, amire valóban szükségünk van. Sem többet, sem kevesebbet.
Amennyiben csupán egy ajánlatkérést szeretnénk, akkor teljesen felesleges bekérni a cég adószámát vagy a pontos címet. Ha viszont szerződést akarunk kötni, akkor fontos lehet egy részletesebb űrlap.
A legjobb űrlapokat mindig úgy tervezzük meg, hogy a felhasználó fejével gondolkodunk. Mit érez, amikor ránéz? Első pillantásra egyértelmű számára, mit kell tennie? Nem kell gondolkodnia azon, mit jelent egy-egy mező?
Ha ezekre a kérdésekre nem a megfelelő válaszokat kapjuk, akkor az űrlapunk nem működik jól, és ideje átdolgozni.
Hogyan csökkentsük a kitöltés megszakítását?
Az emberek könnyen feladják az űrlapkitöltést, ha úgy érzik, túl sok időt vesz igénybe vagy nem értenek valamit. A jó hír pedig az, hogy ezt a lemorzsolódást nagyon is hatékonyan tudjuk csökkenteni.
Először is, csak a valóban szükséges adatokat kérjük el. Minél rövidebb egy űrlap, annál nagyobb eséllyel töltik ki. Ha nem kritikus egy információ, akkor inkább hagyjuk ki, vagy kérjük el később.
Másodszor, használjunk egyértelmű címkéket és instrukciókat. Ha egy mezőnél magyarázatra van szükség, inkább írjuk ki világosan, minthogy a felhasználó találgasson.
Harmadrészt, jelöljük meg a kötelező mezőket, de ne essünk túlzásba. Ha valaki azt látja, hogy tíz kötelező mezőt kell kitöltenie, lehet, hogy inkább abbahagyja az egészet.
Végül pedig, használjunk autofill és automatikus ellenőrzési funkciókat, hogy megkönnyítsük a folyamatot. Ha például egy telefonszámnál már beírta az első pár számjegyet, a rendszer segíthet a formázásban.
Mi legyen az űrlap gombján?
Az űrlap végén található gomb az utolsó akadály, amit a látogatónak le kell küzdenie. Egy rossz CTA pedig pillanatok alatt romba döntheti azt, amit eddig felépítettünk.
A „Küldés” például egy elég semmitmondó opció, hiszen a kitöltő nem tudja, hogy mire számíthat utána. Épp ezért sokkal jobban működik, ha konkrétabb cselekvést írunk rá, például:
- „Kérem az ajánlatot”
- „Feliratkozom”
- „Kapcsolatfelvétel”
- „Letöltöm az anyagot”
A lényeg, hogy a gomb azt tükrözze, mi fog történni a kattintás után.
Hogyan építsünk bizalmat az űrlapnál?
Egy űrlap akkor is lehet visszatartó erő, ha a látogató bizonytalan abban, hogy mi fog történni az adataival. Az adatkezelés kérdése ma különösen érzékeny téma, ezért fontos, hogy egyértelműen kommunikáljuk, mire használjuk fel a megadott információkat.
Ha például valaki feliratkozik a hírlevelünkre, érdemes odaírni, hogy bármikor leiratkozhat. Ha ajánlatot kér, biztosíthatjuk arról, hogy nem fog napi három reklámlevelet kapni.
Ezen kívül, ha van adatvédelmi tájékoztatónk, azt mindig linkeljük be az űrlap alá, hogy az érdeklődők láthassák, hogyan kezeljük az adataikat.
Tipp: Itt részletesen írtunk arról, mi mindenre használható egy űrlap.
Mobilon is könnyen kitölthető legyen
Ma már az emberek többsége mobilról böngészik, ezért az űrlapunknak is mobilbarátnak kell lennie.
Fontos, hogy az egyes mezők és gombok elég nagyok legyenek, hogy könnyen meg lehessen őket érinteni. Ne kelljen belenagyítani az oldalba vagy apróbetűs szöveget olvasni.
Érdemes úgy megtervezni az űrlapot, hogy ne kelljen sokat görgetni, és ne legyenek felesleges lépések. A rövidebb, áttekinthetőbb megoldások mindig jobban működnek mobilon.
Tehát, a legfontosabb szempontok, amiket érdemes szem előtt tartani egy űrlap esetében a következők:
- Csak a legszükségesebb információkat kérjük el.
- Legyen egyszerű és könnyen érthető.
- Csökkentsük a megszakítási arányt autofill, egyértelmű jelölések és minimális kötelező mezők segítségével.
- Használjunk konkrétabb gombszövegeket, hogy az érdeklődők magabiztosabban kattintsanak.
- Építsünk bizalmat adatvédelmi tájékoztatóval és átlátható kommunikációval.
- Győződjünk meg róla, hogy mobilon is tökéletesen működik.
Ha ezekre figyelünk, az űrlapunk nem akadály lesz az érdeklődők számára, hanem egy egyszerű és kézenfekvő lehetőség a kapcsolatfelvételre.