A vizuális storytelling mostanában szinte mindenhol felbukkan – marketingesek, grafikusok, tartalomgyártók mind emlegetik, mégis sokan félreértik a lényegét. Sokan azt gondolják, elég néhány szép képet összeválogatni, és már kész is a vizuális történetmesélés. Csakhogy ez ennél jóval többről szól.
A jó vizuális storytelling olyan képeket, videókat vagy grafikai elemeket használ, amelyek nemcsak látványosak, hanem valódi jelentéssel bírnak. Segítenek elmesélni egy történetet úgy, hogy közben érzelmet váltanak ki, kapcsolatot teremtenek – és ha jól csináljuk, még döntéseket is befolyásolnak.
Amikor megfog egy márka, egy kampány vagy akár csak egy social poszt, az nem mindig a logikus érveken múlik. Sokszor egyszerűen csak érzed, hogy valami ott rendben van. Ez az, amit egy jó vizuális történet képes elérni – és pontosan ezért van ma akkora súlya a képi kommunikációnak.
Mitől működik igazán a vizuális storytelling?
Ahhoz, hogy jól tudd használni, először is érdemes tisztázni, hogy mi is az a vizuális storytelling. A lényege a narratívában van – vagyis abban, hogy a vizuális elemek hogyan segítenek átadni egy történetet, érzést vagy gondolatot, amivel az adott célcsoport azonosulni tud. Ez lehet egy termék születésének folyamata, egy ügyfél sikertörténete vagy akár egy brand mögött álló értékrend.
Egy kép vagy videó akkor működik igazán, ha része a történetnek, nem csak kiegészítő díszlet.
Vegyünk például egy éttermet. Ha az Instagramjuk tele van ételfotókkal, az még nem jelenti azt, hogy mesélnek is valamit. Viszont ha látod, hogyan készül a házi tészta, megismered a nagymamát, akinek a receptje alapján főznek, és elcsípsz egy pillanatot, amikor egy vendég először kóstolja meg – na, az már történet. Ott már van íze, illata, érzése az egésznek.
A vizuális storytelling lényege pont az , hogy van eleje, ami behúz; van közepe, ami elvisz valahová, és ideális esetben van egyfajta lezárása is. Egy jó fotó nem csak dokumentál, hanem hangulatot teremt, sejtet, kérdéseket vet fel, vagy épp válaszokat ad. Ez az, ami miatt emlékezetes marad.
Hogyan alkalmazható a vizuális storytelling a gyakorlatban?
A vizuális storytelling különösen jól működik ott, ahol a márka vagy a szolgáltatás emberi, személyes elemeket is hordoz – legyen szó egy kézműves termékről, egy edukációs projektről, egy non-profit szervezetről vagy akár egy tanácsadói márkáról. Ilyenkor nem az a cél, hogy tökéletesen bevilágított, stock-szagú képek szülessenek, hanem hogy az adott történet hitelesen jelenjen meg.
Mondjuk van egy coach, aki női vállalkozókkal dolgozik. Ahelyett, hogy sablonfotókat használ, sokkal hatásosabb lehet, ha valódi ügyfelek portréit mutatja meg – lehetőleg olyan környezetben, ami tükrözi az ő egyéni útjukat. Egy jól elkapott mozdulat, egy íróasztalon heverő kávéscsésze vagy egy mosoly munka közben – ezek mind-mind olyan elemek, amik erősen vizuálisak, mégis történetet mesélnek.
Ha e-kereskedelemről van szó, a vizuális storytelling ott is működik – csak más eszközökkel. Egy termékfotó-sorozatnál érdemes nemcsak a terméket magát megmutatni, hanem azt is, hogyan és mire használják. Egy babakocsit például sokkal erőteljesebben lehet pozicionálni, ha látjuk benne az anyukát, a városi környezetet, az esőtől védett kupolát és a mosolygó babát. Itt már nem csak a termékről van szó – hanem az élethelyzetről, amiben a vásárló magára ismerhet.
A videók terén még nagyobb lehetőségek nyílnak, de itt is igaz: nem a technika a lényeg, hanem a történetív.
Egy 30 másodperces videó is lehet hatásos, ha van benne feszültség, váltás, meglepetés vagy érzelmes pillanat.
Milyen eszközökkel tudod támogatni a vizuális történetmesélést?
A vizuális storytelling akkor lesz hatásos, ha eszköztárad is van hozzá. Szerencsére ma már nem kell profi fotósnak vagy filmesnek lenned ahhoz, hogy látványos és egyben őszinte anyagokat tudj készíteni.
Ha fotókról van szó, egy jó mobiltelefon is elég lehet – a lényeg az, hogy tudatosan komponálj, figyelj a fényekre, és próbáld megragadni a pillanatot. Egy sietve készült kép is lehet sokkal beszédesebb, mint egy tökéletesen beállított, de teljesen steril fotó.
Szerkesztéshez érdemes kipróbálni olyan appokat, mint a Canva, a CapCut vagy akár a Mojo, ha sztorikban gondolkodsz. Ezek nemcsak gyorsak és egyszerűek, de előre beállított sablonokkal is segítenek abban, hogy a vizuális stílusod következetes maradjon.
Fontos, hogy ne ragaszkodj mereven a formátumokhoz – ha egy történet jobb lenne egy montázsban vagy épp egy lassított videóban, akkor bátran rugaszkodj el a megszokottól. A vizuális storytelling lényege, hogy nem a formátum mesél, hanem a gondolat mögötte.
Nagy márkák storytelling kampányai
Hogy ne csak a levegőbe beszéljünk, bemutatjuk két nagyobb márka rendkívül sikeres storytelling kampányát, amiből te is sokat tanulhatsz.
Dove – Real Beauty
A Dove már hosszú ideje következetesen épít arra, hogy a szépség nem egy szűk ideálhoz köthető, hanem sokféle, valódi emberi történethez. A „Real Beauty” kampány egyik legismertebb eleme egy videó, amelyben egy portrérajzoló ugyanazt a nőt kétszer rajzolja le: először a saját önleírása, másodszor pedig egy idegen visszajelzése alapján.
A két rajz közötti különbség megdöbbentő – és mindezt szinte kizárólag képeken keresztül, narráció nélkül mesélik el. A kampány vizuális világa – a retusálatlan fotók, az őszinte arckifejezések, a természetes környezet – mind a hitelességet erősítik. Itt a vizuális storytelling nem eszköz, hanem maga az üzenet.
Nike – You Can’t Stop Us (2020)
Ez a kampány talán az egyik legjobb példa arra, hogyan lehet a vizuális történetmesélésből érzelmileg is lehengerlő hatást kiváltani. A teljes videó korábbi sportfelvételekből épül fel, mégis olyan precízen van megvágva, mintha egyetlen lendületből történne minden.
Egy úszó mozdulata átfolyik egy kosárra ugrásba, egy futó lendülete egy focistáéba. Közben végig hallható a narráció, amely a kitartásról, egységről, elfogadásról szól – vagyis pontosan arról, amit a képi világ is kommunikál. Itt minden képkocka fontos, minden vágás tudatos, és együtt építik fel azt az üzenetet, hogy a sport összeköt, nem elválaszt.
A vizuális storytelling a stratégia része kell, hogy legyen
Ma már annyi tartalom zúdul ránk nap mint nap, hogy amit nem érzünk valamiért fontosnak, azt egyszerűen átgörgetjük. Épp ezért számít, hogy mit mutatsz, és hogyan mutatod. A vizuális storytelling pedig szerencsére nem akar túlmagyarázni semmit, csak hagyja, hogy a képek vigyék a történetet.
Ha elkezdesz így gondolkodni, mesélni, sokkal érthetőbb, szerethetőbb és emlékezetesebb lesz, amit csinálsz. Nem kell hozzá nagy stáb, sem tökéletes technika. Csak egy jó szem, egy kis tudatosság, és az, hogy ne a tökéletességre, hanem a kapcsolódásra törekedj. Mert végső soron ez az, ami megmarad.