Van, amikor egy ismeretségből nem lesz semmi, míg egy másik, látszólag jelentéktelen találkozásból idővel stabil és értékes szakmai kapcsolat bontakozik ki. Az üzleti partnerkapcsolatok kialakítása nem a szerencsén múlik, hanem azon, hogyan viszonyulsz a másik félhez, mennyire vagy tudatos ebben a folyamatban, és hajlandó vagy-e akkor is energiát fektetni a kapcsolatba, amikor még nem látszik belőle közvetlen eredmény.
Mitől lesz valódi érték egy üzleti partnerkapcsolat?
A legtöbben ott rontják el, hogy azonnal üzletként kezelik ezeket a viszonyokat. Pedig az igazán működő kapcsolatok nem azonnal hoznak pénzt vagy új megrendeléseket. Sokkal inkább arról szólnak, hogy van egy kölcsönös megértés, egyfajta bizalom, ami idővel üzleti lehetőséggé is formálódhat. A hosszú távú partnerkapcsolatok alapja az értékrend és a szemlélet – ha ebben hasonlóan gondolkodtok, sokkal könnyebb lesz megtalálni a közös pontokat a konkrét munkában is.
Fontos tisztázni, hogy nem mindenkiből lesz partner; és ez így van jól.
Nem érdemes minden kapcsolatot erőltetni – inkább azokat érdemes építeni, ahol a személyes dinamika, a szakmai hozzáállás és a célok is passzolnak. Ez nemcsak gördülékenyebb együttműködést eredményez, hanem azt is segíti, hogy bármilyen nehézség esetén könnyebben lehessen közös nevezőt találni.
Egy jól működő partnerkapcsolat nem épülhet pusztán arra, hogy akkor jelentkezel, amikor baj van, vagy amikor éppen szükséged lenne valamire.
Fontos, hogy a kommunikáció folyamatos, nyílt és őszinte legyen – még akkor is, ha csak megkérdezed, hogy van az illető. Az ilyen apró figyelmességek nemcsak emberi oldalról számítanak, hanem üzletileg is erősítik a kapcsolatot.
Amennyiben a másik fél azt látja, hogy nem kizárólag a saját érdekeidet nézed, sokkal szívesebben fog veled hosszú távon együttműködni.
Hogyan érdemes elkezdeni az üzleti partnerkapcsolatok kialakítását?
Sokan ott szoktak megtorpanni, hogy fogalmuk sincs, honnan lenne érdemes elindulni. Pedig a legtöbb jó partnerkapcsolat nem konferenciákon vagy hivatalos megbeszéléseken születik. Sokkal inkább valami egyszerű helyzetből alakul ki – egy közös projektélményből, egy spontán beszélgetésből vagy akár abból, hogy valaki értelmesen hozzászól egy poszthoz a LinkedInen.
Azt is érdemes kiemelni, hogy az üzleti partnerkapcsolatok nem egyik napról a másikra épülnek fel. Inkább arról szólnak, hogy folyamatosan jelen vagy, figyelsz, és nem zárkózol be a saját kis világodba.
Szintén észben kell tartani, hogy nem mindig a gyors üzleti haszon számít.
Előfordulhat, hogy valakivel most épp nincs közös projektetek, mégis jó, ha ismeritek egymást, figyelemmel kíséritek a másik munkáját, és időnként támogatjátok egymást. Ez az a bizalmi alap, amiből később könnyen kiindulhat egy gyümölcsöző együttműködés. Itt kerül előtérbe az úgynevezett kapcsolati tőke, amit hosszú idő alatt, következetes építkezéssel lehet kialakítani.
Ez nem azonnal térül meg, viszont hosszú távon annál inkább.
Az is sokat nyom a latban, hogy mennyire tudsz önazonos és őszinte maradni. Nem kell tökéletesnek mutatkozni – sőt, gyakran pont az építi a bizalmat, ha fel mered vállalni, hol tartasz épp, miben fejlődnél, vagy mi okoz kihívást. A nyíltság sokszor éppen azokat a partnereket vonzza, akik nemcsak üzleti lehetőséget, hanem értelmes, tartós kapcsolatot keresnek.
Mi tartja életben hosszú távon az együttműködéseket?
Egy kapcsolat attól még nem lesz stabil, hogy egyszer leültetek és aláírtatok egy megállapodást.
Az igazi üzleti partnerkapcsolatok azok, amelyek képesek együtt változni a környezettel. Néha újra kell tervezni, néha más irányba kell menni, vagy egyszerűen csak átbeszélni, mi működik és mi nem. Ha az alap rendben van, akkor ezek a helyzetek nem szétzilálják, hanem inkább megerősítik a kapcsolatot.
Időről időre érdemes egy lépést hátralépni, és megnézni, hol tartotok. Mi az, ami gördülékenyen megy, és van-e bármi, amin lehetne még finomítani.
Ennek nem kell formális keretet adni – sokszor elég egy közös kávé vagy egy laza online beszélgetés. A lényeg, hogy legyen tér arra, hogy nyíltan meg tudjátok osztani a tapasztalatokat. Így nemcsak a napi feladatokat pörgetitek, hanem közösen gondolkodtok a folytatásról is.
Amit érdemeg megjegyezned:
Ha valamit ígérsz, tartsd be.
Ha változás jön, szólj időben.
És ha gond van, ne hallgass róla, hanem állj bele, és próbáljatok együtt megoldást találni.
Hogyan kezeljük a konfliktusokat az üzleti partnerkapcsolatokban?
A konfliktus természetes velejárója minden kapcsolatnak – nincs ez másként a szakmai együttműködések esetében sem.
Nem kell félni tőle, viszont fontos, hogy ne söpörjük a szőnyeg alá. Ha felmerül egy nézeteltérés, az első lépés az, hogy nyíltan és időben megbeszéljük az érintett partnerrel. A halogatás csak mélyíti az ellentétet, a személyeskedés pedig végérvényesen rombolhatja a bizalmat. Ehelyett érdemes a konkrét helyzetre, a tényekre és a megoldási lehetőségekre koncentrálni.
Gyakran előfordul, hogy a konfliktusok gyökere a pontatlan kommunikáció vagy a félreértelmezett elvárások körül keresendő. Ezért van óriási értéke annak, ha egy vitás helyzetet sikerül konstruktívan rendezni: nemcsak a probléma oldódik meg, hanem a kapcsolat is szintet léphet, mert mindkét fél jobban megérti a másik működését.
Ugyanakkor azt is tudni kell elengedni, ami nem működik. Az üzleti partnerkapcsolatok kialakítása során természetes, hogy nem minden együttműködés válik hosszú távon gyümölcsözővé. Ha úgy látod, hogy a közös célok elváltak, vagy a kapcsolat inkább feszültséget szül, mint értéket, akkor nem szégyen időben változtatni vagy továbblépni.
Miért éri meg befektetni az üzleti partnerkapcsolatokba?
Vállalkozóként gyakran hajlamosak vagyunk mindent a megtérülés szemszögéből nézni. Persze fontos, hogy egy kapcsolat üzletileg is működjön, de az üzleti partnerkapcsolatok kialakítása nem mindig forintosítható azonnal. Egy megbízható partner sokszor sokkal többet jelent, mint egy új ügyfél vagy egy lezárt projekt. Lehet, hogy épp egy nehéz helyzetben ő lesz az, akihez vissza tudsz nyúlni – akár egy jó tanácsért, akár csak azért, hogy legyen kivel átgondolni a következő lépést.
Egyébként mi is azt tapasztaljuk, hogy az ilyen kapcsolatok hosszú távon gyakran többet érnek, mint bármelyik kampány vagy sales-eredmény, mert valódi hátteret és biztonságot jelentenek egy folyamatosan változó világban.