A külföldi piacok meghódítása vonzó lehetőség a webshopok számára, de vajon tényleg mélyen a zsebünkbe kell nyúlni hozzá?
Sokan tartanak attól, hogy a nemzetközi terjeszkedés kizárólag a nagy cégek privilégiuma, ám megfelelő tervezéssel és költségoptimalizálással a kisebb vállalkozások számára is elérhető. Nézzük meg, milyen tényezők határozzák meg a terjeszkedés költségeit, és hogyan lehet ezeket kontroll alatt tartani!
A cikk az Everigo jóvoltából készült, mely magyar e-kereskedőknek nyújt támogatást a külföldi növekedésben, személyre szabott szolgáltatásokkal.
Miért terjeszkedjünk külföldre?
A nemzetközi piacok elérése nem csupán presztízskérdés. Számos előnyt kínál:
Szélesebb vásárlóközönség: A nagyobb piac nagyobb bevételi potenciált jelent.
Diverzifikáció: A bevételek földrajzi megosztása csökkentheti az egy-egy piac kockázatait.
Piaci előny: Ha időben belépünk egy új piacra, megelőzhetjük a versenytársakat.
Növekedési lehetőség: A helyi piacok telítettsége után külföldön érhetünk el jelentős bővülést.
A terjeszkedés költségtényezői
Ebben a cikkben azt mutatjuk be, hogy a nemzetközi terjeszkedés egyes lépései mekkora befektetést igényelnek. Ha többet szeretnél tudni arról, hogy mik a sikeres nemzetközi terjeszkedés lépései, akkor olvasd el ezt a cikket.
1. Piackutatás
Általában az első lépés megtétele a legnehezebb. Még mielőtt bármit is teszünk a nemzetközi terjeszkedés terén, azt kell kitalálnunk, hogy melyik országba szeretnénk létrehozni az új webáruházunkat. Ehhez piackutatást kell végeznünk, hogy alaposan megvizsgáljuk a termékünk potenciálját a célországban. Ezen felül fel kell mérni a célcsoportot, a versenytársakat és a piaci trendeket is.
Ha ezt nem tudjuk mi magunk elvégezni, mert nem tudjuk, mit és hogyan kell keresnünk, akkor érdemes szakértőt bevonni.
Költségkeret: Az Everigo-nál ez a szolgáltatás 350 € országonként.
2. Weboldal lokalizáció
Ahhoz, hogy a potenciális vásárlóid elégedettek legyenek, a webshop tartalmát a célország nyelvére kell fordítani, és az adott piac igényeihez kell igazítani. Ez magában foglalja a webszövegek és marketing anyagok fordítását, a helyi pénznemek beállítását, valamint a vásárlási szokásokhoz igazodó funkciók hozzáadását. Ebbe bele tartozik például a helyi fizetési megoldások integrációja, valamint az általuk jól ismert logisztikai megoldások használata, de ezekre még kitérünk a következő pontokban.
Költségkeret: Az Everigo-nál ez általában 1000 € körül alakul a fordítás és lokalizáció bonyolultságától függően.
A lokalizáció ára a szövegek mennyiségén kívül attól is függ, hogy milyen webáruházmotort használunk. Az egyedi fejlesztésű oldalak lokalizációja bonyolultabb lehet a speciális funkciók miatt.
3. Logisztika és szállítás
A külföldi vevők gyors és megbízható szállítást várnak el, csakúgy, mint a hazaiak. Ehhez egy olyan szállítmányozó partnert kell bevonni, aki már tapasztalt a nemzetközi fuvarozásban. Szerencsére ehhez nem kell külföldi cégekkel szerződést kötni, hiszen már Magyarországon is vannak olyan szolgáltatók, akik megfizethetően teljesítik a megrendeléseket. Ha még egyszerűbbé akarjuk tenni a szállítást, akkor válasszunk fulfillment szolgáltatót, aki még a csomagolást és a raktározást is átvállalja tőlünk.
Költségkeret: A fulfillment szolgáltatások havi díjai 50 €-tól indulnak, csomagmennyiségtől függően. Ha ilyet nem veszel igénybe, akkor a nemzetközi csomagküldés ára 800Ft-tól kezdődik attól függően, hogy pontosan hová is kell küldeni a termékeket.
4. Fizetési rendszerek és pénzügyek
A helyi fizetési szokásokhoz alkalmazkodva integrálni kell a népszerű fizetési módokat, például az iDEAL-t Hollandiában vagy a SOFORT-ot és Klarna-t Németországban. Ezen kívül nyitnunk kell egy külföldi bankszámlát, ahol fogadni tudjuk az adott ország pénznemében a fizetéseket.
Költségkeret: A fizetési rendszerek integrációjának ára teljesen egyedi. De bankszámlának Wise Business-t is választhatjuk, ami 50 euró. Ha ez nem szimpatikus, maradhatunk a “hagyományos” bankoknál is, melyek általában 7-10 euróba kerülnek havi szinten.
5. Marketing és ügyfélszerzés
Az új piac vásárlóinak eléréséhez elengedhetetlen a lokalizált marketingstratégia. Ez magában foglalja a fizetett hirdetéseket, az organikus megjelenést, a SEO-lokalizációt és akár az influenszerekkel való együttműködést is. Viszont ahhoz, hogy megtaláljuk a potenciális vásárlóinkat, és minél hamarabb megtérüljön a bele fektetett pénzünk és energiánk, érdemes olyan marketing szakemberekkel dolgozni, mint a Maximum Business csapata, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek ezen a területen.
Költségkeret: 500–5000 €/hó, a kampányok intenzitásától függően.
6. Jogszabályoknak való megfelelés
A célpiac jogi és adózási szabályainak megértése és betartása elengedhetetlen a siker érdekében. Az EU-ban például az OSS (One Stop Shop) rendszer egyszerűsíti az áfa-kezelést, így nem kell külföldi céget létrehozni ahhoz, hogy más országban kereskedjünk.
Költségkeret: Maga az OSS regisztráció díjtalan, viszont egy olyan könyvelőre van szükségünk, akik tudja, hogyan kell ezt véghezvinni. Vannak már olyan számlázó programok is, amik integrálják az OSS rendszert.
7. Ügyfélszolgálat
A külföldi piacokon való sikeres működéshez elengedhetetlen a lokalizált ügyfélszolgálat. A vásárlók elvárják, hogy saját nyelvükön, gyorsan és hatékonyan kapjanak választ kérdéseikre. Ez magában foglalhatja a többnyelvű ügyfélszolgálati csapat felállítását, chatbotok bevezetését, vagy akár az erre szakosodott partnerekkel való együttműködést is.
A legtöbb webáruház, aki most nyit elsőnek új piacokra, nem tudja még kigazdálkodni a saját ügyfélszolgálati csapat árát, ezért ilyen esetben érdemes kiszervezni ezt a területet egy olyan csapatnak, aki anyanyelvi kollégákkal dolgozik. Ilyen például az Everigo is.
Költségkeret: Az Everigo-nál a rendszer kiépítése 99 €-ba kerül, ami tartalmazza a helyi telefonszám beszerzését, az email fiókok beállítását és a szakképzett helyi ügyfélszolgálatos csapat képzését a webshopunk működéséről.
Ezen felül a többi ügyfélszolgálati igény kiszolgálása esetén havi 200-290 €-val kalkulálhatunk, amibe beletartozik az emailes és telefonos ügyfélszolgálat, a folyamatos adminisztráció, a social oldalakon a chat és kommentek kezelése továbbá a rendszeres tanácsadás és 5000 karakter/hó fordítás. Ez a karakterszám akár a közösségi oldalakon poszt szövegekre, hirdetés szövegekre, vagy termékleírásokra is felhasználható.
Mennyibe kerül valójában?
A nemzetközi terjeszkedés költségei nagyon eltérőek lehetnek, attól függően, hogy milyen piacra lépünk be és milyen mértékben skálázzuk az üzletet. Egy egyszerű indulás költsége 1500–5000 € között mozoghat, ami leginkább a marketing költségektől, és a weboldal lokalizálásának/létrehozásának komplexitásától függ.
Viszont ha megfontoltan vágsz bele és szakértő támogatást kérsz, akkor elkerülheted a legnagyobb buktatókat, nem dobsz ki pénzt az ablakon és gyorsabban is éred el a céljaidat. Ezért érdemes kérned egy díjmentes konzultációt az Everigo-tól, és beszélned a Maximum Business csapatával is, hogy átlásd a lehetőségeidet.