Naponta több millió ember pötyög be valamit a Google keresőjébe. Kérdéseket, problémákat, vágyakat. De min múlik az, hogy rád találnak-e vagy a konkurenciára? Nos, a “kulcsszó” a Google Kulcsszótervezője.
Ha eddig érzésből írtuk a weboldalunk szövegét és futtattunk online hirdetéseket, akkor valószínűleg eddig inkább a versenytársunkat találták meg. És nem, nem azért mert rossz a termékünk vagy a szolgáltatásunk. Sokkal inkább azért, mert egyszerűen nem a megfelelő kulcsszavakkal dolgozunk (vagy mert a Google szerint nem jó a trust indexünk).
Ha ezt nem használjuk, akkor csak vaktában lövöldözünk
A legtöbb vállalkozó úgy próbál online eladni, mint amikor valaki bekötött szemmel próbál dartsozni. Van egy elképzelése arról, hogy milyen szavakat használnak az emberek, aztán vagy bejön, vagy nem. És általában nem jön be.
A probléma az, hogy az emberek nem mindig azt a szót használják, amire mi gondolunk. Lehet, hogy mi azt hisszük, hogy a „napi autóbérlés” a legjobb kulcsszó, közben pedig az „alkalmi autókölcsönzés” a befutó.
Ezért van az, hogy sok weboldalra alig jön látogató, és ezért fut rengeteg hirdetés úgy, hogy egy fillér megtérülést sem hoz.
Ha viszont megértjük, hogyan használják az emberek a keresőt, akkor hirtelen minden világossá válik. Tudni fogjuk, hogy pontosan milyen szavakra kell optimalizálnunk a weboldalunkat, és milyen kifejezésekre kell hirdetnünk ahhoz, hogy valódi vásárlókat szerezzünk.
Hogyan működik a Google Kulcsszótervező?
Mielőtt nekiesnénk, szükségünk lesz egy Google Ads fiókra. Szerencsére nem kell hirdetéseket futtatnunk, de a Google csak akkor enged hozzáférni a Kulcsszótervezőhöz, ha van egy aktív fiókunk.
A fiók létrehozása után most már beléphetünk a Google Kulcsszótervezőbe.
- A Google Ads felületén kattintsunk a felső menüben az „Eszközök és beállítások” ikonra (kis csavarkulcs ikon).
- A lenyíló menüben válasszuk a „Kulcsszótervező” opciót.
- Itt két lehetőséget látunk majd:
- „Új kulcsszavak keresése” – Ha kíváncsiak vagyunk, hogy milyen kifejezéseket használnak az emberek egy adott témában.
- „Keresési mennyiség és előrejelzés megtekintése” – Ez akkor jó választás, ha már van egy listánk, és ellenőrizni szeretnénk a statisztikákat.
Írjunk be egy kulcsszót, ami érdekel
Most jön az izgalmas rész: meg kell adnunk egy kulcsszót vagy egy témát, amire rá akarunk keresni.
Ha például egy cipőboltot üzemeltetünk, akkor beírhatjuk azt, hogy „futócipő”. Ha online marketinggel foglalkozunk, próbálkozhatunk a „Facebook hirdetés” vagy a „SEO tippek” kifejezéssel. A lényeg, hogy olyan szavakat írjunk be, amelyek valóban kapcsolódnak a vállalkozásunkhoz vagy a tartalmunkhoz.
Miután ezt megtettük, a Google kidob egy listát kapcsolódó kulcsszavakkal és azok keresési mennyiségével. És itt kezdődik igazán a munka.
Értelmezzük az adatokat
Amikor megkapjuk az eredményeket, rengeteg számot és információt fogunk látni. De mit jelentenek ezek, és hogyan használjuk őket?
Az átlagos havi keresések azt mutatják meg, hogy egy adott kulcsszóra hány keresés történik havonta. Ha egy szónál csak 10-50 keresést mutat, az valószínűleg túl alacsony, és nem érdemes rá optimalizálni. Ha viszont több tízezres keresési mennyiséget látunk, akkor lehet, hogy túl nagy rajta a verseny, és nehéz lesz rá jó helyezést elérni.
A verseny szintje három kategóriára oszlik: alacsony, közepes és magas. Ez azt mutatja meg, hogy mennyire nehéz előre kerülni erre a kulcsszóra a Google hirdetéseken belül. Ha SEO-ban gondolkodunk, akkor is fontos figyelni erre, mert a magas versenyű kulcsszavakra sokszor nehezebb optimalizálni, mivel rengeteg nagy oldal is célba veszi őket.
A CPC (kattintásonkénti költség) azt jelzi, hogy mennyi pénzt kellene fizetnünk egy kattintásért, ha hirdetést futtatnánk erre a kulcsszóra. Ha egy kulcsszóért a cégek hajlandók sokat fizetni, akkor az azt jelenti, hogy értékes kulcsszóról van szó, amely mögött (nagy valószínűség szerint) vásárlási szándék van.
Ha jól elemezzük ezeket az adatokat, pontosan látni fogjuk, mely kulcsszavakkal érdemes foglalkoznunk, és melyeket kell elengednünk.
Szűrjük ki a legjobb kulcsszavakat
Rendben, megkaptunk egy hosszú listát, de természetesen nem fogunk minden egyes szóra optimalizálni. Érdemes szűrnünk és válogatnunk a kulcsszavak között, hogy a leghatékonyabbakat találjuk meg.
Először is a vásárlási szándékú kulcsszavakra kell fókuszálnunk, ha szeretnénk eladni a termékeinket, ilyen például a “futócipő rendelése”. Ezzel szemben az olyan keresési kifejezés, mint a “melyik a legjobb futócipő?” sokkal inkább egy tájékozódó jellegű.
Ezenkívül nem érdemes túl általános szavakra céloznunk. Példának okáért a „cipő” vagy a „futás” kifejezések hatalmas versennyel rendelkeznek, ezért nagyon nehéz rájuk optimalizálni.
A legjobb stratégia az, ha hosszabb, specifikusabb kulcsszavakat keresünk – ezeket nevezzük long-tail keywords-nek. Például a „Nike Air Zoom futócipő teszt” vagy a „legjobb futócipő esőben” már sokkal célzottabb keresések, amelyekkel könnyebb jó helyezést elérni a Google-ben.
A vásárlási szándékú kulcsszavakon kívül még két típust különböztetünk meg.
Az információs kulcsszavak, mint például „Hogyan válasszak bőrápoló krémet?”, kiváló ötleteket adhatnak a blog cikkekhez. Érdemes tudni, hogy ezek ugyan hoznak forgalmat, de nem feltétlenül konvertálnak.
A navigációs kulcsszavak, mint például „Nivea hidratáló krém vélemények”, már konkrét márkához vagy termékhez kapcsolódnak, így jó eséllyel vásárlás lehet belőlük.
A Google Kulcsszótervező egy ingyenes eszköz (a fizetős Ahrefsről itt írtunk), ami brutálisan nagy előnyt ad azoknak, akik tudják, hogyan kell használni. Épp ezért meg kell tanulnunk úgy használni, hogy valódi eredményeket tudjunk vele elérni, hiszen ennek segítségével megelőzhetjük a versenytársainkat és nálunk fog csilingelni a kassza.