5 tipp, hogy weboldalad kiemelkedjen a konkurensek közül!

Tervezéskor sokféle stílus és irány áll rendelkezésünkre, melyeken egy weboldal arculata elindulhat. Lehet luxus hatású, minimalista, játékos, letisztult, modern vagy akár vintage is.

Noha a végső kinézetnek és stílusnak a témakörhöz kell illeszkednie, néhány alapszabály mindig alkalmazható.

Egy jó weboldal felhasználóbarát, funkcionális, és áttekinthető, emellett pedig lenyűgözi a látogatót is szép és praktikus megoldásokkal. Az alábbiakban öt egyszerű webhelytervezési tippet gyűjtöttünk össze, amelyek hatékonyabbá és vonzóbbá teszik webhelyed:

Mik azok az alapszabályok tehát, ami tematikától függetlenül minden weboldal esetében alkalmazhatóak?

  1. Tartsd honlapjod minimalistán és áttekinthetően, kerüld a kétértelműséget
  2. Tervezz a vizuális hierarchia szem előtt tartásával
  3. Készíts könnyen olvasható tartalmat
  4. Győződj meg arról, hogy webhelyeden könnyű navigálni
  5. Legyen mobilbarát weboldalad

Most pedig menjünk bele részleteiben is ezekbe az alapszabályokba.

  1. Tartsd honlapod minimalistán és áttekinthetően

Webhelyed kezdőlapjának azonnal közölnie kell az alapvető üzenetét. Végül is ritkán olvasunk el minden szót egy weboldalon. Ehelyett gyorsan átfutjuk az oldalt, kiválogatva a kulcsszavakat, mondatokat és képeket. Ezeket az ismert viselkedéseket szem előtt tartva, jobb, ha az érzelmekre hivatkozunk, nem pedig a szavak számára.

Minél kevesebb dolgot kell a látogatónak elolvasnia, rákattintania vagy emlékeznie, annál jobban képes lesz feldolgozni és értékelni a tartalmat. Ha ezt szem előtt tartjuk, akkor jobbak lesznek az esélyeink azt illetően, hogy a látogató úgy fog cselekedni, ahogy azt elvárjuk tőle.

Ezek az egyszerű webhelytervezési tippek segítenek a tartalom felosztásában, és egy prezentálható és hívogató kezdőlap kialakításában:

Tartsd a fontos tartalmat a hajtás felett: A látogatóknak a lehető leghamarabb meg kell érteniük, hogy miről szól a webhelyünk, anélkül, hogy bárhová görgetnének vagy kattintanának.

A tartalom elhelyezése: Használjunk nagy térközöket, tegyük szellőssé a tartalmat. Egy rövid szövegblokk sokkal hívogatóbb és könnyebben fogyasztható, hogy egy több soros, hosszú bekezdés.

Képek hozzáadása: A kiváló minőségű médiafunkciók, például a gyönyörű fényképek, a vektoros rajzok vagy az ikonok, csodákat tesznek, és szavak nélkül is remekül közlik a mondanivalót.

Call to Action: A vásárlástól a regisztrációig ösztönöznünk a webhely látogatóit a kívánt művelet végrehajtására azáltal, hogy cselekvésre ösztönzés (CTA) gombot helyezünk el a webhely kezdőlapján.

  1. Tervezz a vizuális hierarchia szem előtt tartásával

A hierarchia a tervezés egyik fontos alapelve, amely segít a tartalom világos és hatékony megjelenítésében. A hierarchia helyes használatával, a legjelentősebb darabtól kezdve, az oldal látogatóinak figyelmét elsőbbségi sorrendben el tudja vezetni bizonyos oldalelemekre.

A vizuális hierarchia fő elemei a következők:

Méret és súly: Jelöld ki a legfontosabb részeket, például a vállalkozás nevét és logóját, nagyobbá és vizuálisan kiemelkedőbbé téve őket. Az olvasók általában először a nagy és félkövér címeket veszik észre, és csak ezután térnek át a kisebb bekezdések szövegére.

Elem elhelyezése: Használd a megfelelő webhelyelrendezést a látogatók tekintetének megfelelő irányba tereléséhez. Például elhelyezhetsz egy fontos cselekvésre ösztönző gombot a képernyő közepén, vagy elhelyezheted logódat a fejlécnél.

Miután egyértelmű hierarchiát állítottunk be az információk számára, az automatikusan rátérnek a kevésbé hangsúlyos tartalmakra.. Így jöhet a színhasználat, a kontraszt és a bekezdésekkel való játszadozás a további hangsúlyozáshoz, ügyelve arra, hogy mi az, ami leginkább felhívja a figyelmet, és ügyelve arra, hogy ez mindig szándékos legyen.

weboldal fejlesztés

  1. Készíts könnyen olvasható tartalmat

A weboldal olvashatóságának javítása viszonylag egyszerű; próbád ki az alábbi fő szabályokat:

A kontraszt kulcsfontosságú: A szöveg színe és a háttér színe közötti megfelelő kontraszt fontos az olvashatóság, valamint a webhelyek akadálymentessége szempontjából. Bár webhelyednek színskálája valószínűleg reprezentálja a márka színeit, győződj meg arról, hogy elegendő kontraszt van az elemei között. Ehhez próbálj meg online eszközt használni, például a Kontrasztellenőrzőt.

Nagy betűméret: A legtöbb ember küzd a kisebb betűtípusok olvashatóságával. A webdesign tipikus ökölszabálya, hogy a törzsszöveg legalább 16pt legyen. Ez egy jó hely a kezdéshez, de ne feledd, hogy ez a szám teljesen a webhelyhez választott betűtípusoktól függ.

Betűtípusok: A tipográfia világa sokféle betűtípust kínál. Választhatsz a serif betűtípusok közül (amelyeknek a levelek végén kevés a kivetített vonal, például a Times New Roman) a sans serifek közé, ami szó szerint azt jelenti, hogy „serif nélkül”.

A Sans serif betűtípusok általában a legjobb választás a hosszú online szövegekhez – például a jelenleg olvasottakhoz. Érdekes betűkészlet-párosításokat is létrehozhatsz, ha ezeket a különböző típusokat összekevered. A logo tervezéséhez rengeteg logó betűtípus érhető el.

Számos extrém betűtípus is létezik, amelyek inkább a dekoratív oldalakon vannak, például kézzel írt betűkészletek. Ha ezek közül választasz egyet, ügyelj arra, hogy ne használd túlzottan, mert úgy kontraproduktív lehet a hatás.

Korlátozd a betűtípusok számát: Egy weboldalon ne használj háromnál több betűtípust. Egyes projektek igényelhetnek bonyolultabb betűkombinációkat, de a túl sokféle betűtípus általában zavaróő és elvonja a figyelmet a márkanévről.

Szövegtémák használata: A világos hierarchia kialakításához győződj meg arról, hogy az írott webhely tartalma változó méretű és súlyú – a nagy címektől a kisebb alcímekig, a még kisebb bekezdésekig vagy törzsszövegig. Ez a praktikus webhelytervezési tipp biztosíthatja, hogy mindig legyen valami, ami felhívja az olvasók figyelmét.

  1. Győződj meg arról, hogy webhelyeden könnyű navigálni

Kapcsold össze logódat a kezdőlappal: Ez a webhelytervezési tipp bevett gyakorlat, amelyet a látogatók elvárnak, és értékes kattintásokat spórolhat nekik. Ha még nem állítottad ezt be, akkor a márkaépítés részeként erősen ajánlott saját logót készíteni.

Ne feledd a menüt: Akár klasszikus vízszintes listát, akár hamburger menüt választasz, vagy bármi mást, a webhely menüjének jól láthatónak és könnyen megtalálhatónak kell lennie. Ezenkívül ügyelj arra, hogy az egyes szakaszok fontosság szerint legyenek felépítve.

Kínáljon vertikális navigációt: Ha webhelyed sokáig görgethető, például egyoldalas, használj horgonymenüt. Egy kattintással a nézők gyorsan átugorhatnak a webhely bármely szakaszára. Egy másik megfontolandó lehetőség a „Vissza a tetejére” gomb, amely a látogatókat az oldal tetejére tereli, bárhol is legyenek a webhelyen.

Lábléc: A lábléc általában a weboldalak utolsó tartalommal ellátott egysége. Itt újra összegyűjtjük a legontosabb linkeket, ezzel is segítve a tájékozódást. Feltüntethetjük itt továbbá az elérhetőségi adatokat, a közösségi média ikonjait, vagy bármilyen más releváns linket, amelyre a látogatóknak szüksége lehet.

  1. Legyen mobilbarát weboldalad

A webhely összes látogatóját a lehető legjobban ki kell szolgálnunk, manapság már nem lehet probléma abból, hogy valaki  asztali PC-ről, mobilról vagy tabletről böngészi az oldalt.

Tekintsd át webhelyed mobil verzióját, miközben a felhasználó helyzetébe képzeled magad, és tesztelj minden oldalt, felhasználói műveletet és gombot.

Mobil webhelyednek tisztábbnak kell lennie, mint az asztali verzió, ezért fontold meg az oldalelemek minimalizálását és egyes elemek, például a menü kicsinyítését. Vannak olyan egyedi mobil funkciók is, amelyekkel javíthatod a mobil tervezését.

Ezen öt gyakorlati tanács minden weboldal, webshop esetében alkalmazható, mivel általános ökölszabályok.

Ha gyakorlott webshop vagy weboldal tulajdonos vagy, akkor ezek a tanácsok valószínűleg már ismerősek lehetnek neked, de ismétlésként nem árt újra végigvenni őket. Ha pedig most készülsz belevágni egy online platform irányításába, akkor ez a lista legyen az első, amit a tervezéskor előveszel majd.

Ha nincs időd, vagy kapacitásod elkészíteni modern weboldalad keress minket, és mi megvalósítjuk elképzeléseidet!

Felveszem veletek a kapcsolatot!

Berta Gergő
06 30 386 2627
gergo.berta@maximumbusiness.hu