Annak ellenére, hogy már hazánkban is egyre többen beszélnek a nemzetközi terjeszkedésről, mint stratégiai lehetőségről, a magyar webáruházak 84%-a még mindig csak a határokon belül értékesít.

Sokaknak ijesztő már a külföldi terjeszkedés gondolata is, hiszen feltehetően nagy energiákat és befektetést igényel, ráadásul még teljesen ismeretlen terep is, így inkább maradnak a már jól megszokott területen. Viszont egyre égetőbb a kérdés, hogy hogyan maradhat versenyképes hazánkban egy webáruház, és hogyan tarthatja fent magát, a folyamatos növekedést egy olyan piacon, ahová szüntelen törnek be a nagyobbnál-nagyobb külföldi és hazai szereplők.

Ebben a cikkben megmutatjuk, hogy a külföldi terjeszkedés könnyebben megvalósítható, mint ahogy azt gondolnád!

A cikk az Everigo jóvoltából készült, mely magyar e-kereskedőknek nyújt támogatást a külföldi növekedésben, személyre szabott szolgáltatásokkal.

Milyen előnyei vannak a külföldi terjeszkedésnek?

  1. A több lábon állás csökkenti a kockázatokat.
  2. Versenyképesség növelése.
  3. Akár többszörös árbevétel.
  4. Csökken a függőség a magyar piactól.
  5. Csökkennek a beszerzési költségek.
  6. Sokkal szélesebb lesz a célközönség.
  7. Akár az euró árfolyam előnyeit is kiélvezhetjük.

Külföldi terjeszkedés lépésről-lépésre

Az alábbiakban 9 fő lépésre osztjuk a nemzetközi növekedéssel járó feladatokat és részletesen bemutatjuk azokat.

1. A célország kiválasztása

A legkritikusabb feladat az, hogy eldöntsük, melyik ország(ok) piacát szeretnénk célkeresztbe venni. Minden nagy projekt alapja a kutatás és a stratégia és ez ebben az esetben sincs másképp. A piackutatás többek között megmutatja számunkra, hogy a vizsgált országokban hogyan viselkednek a vásárlók, miket csinálnak a konkurensek, melyek a bevált piaci sztenderdek. Ezek ismerete nélkülözhetetlen ahhoz, hogy sikert arathassunk a nemzetközi növekedés során.

2. Szükséges erőforrások kalkulálása

Még mielőtt belevágnánk a projekt kivitelezésébe, tudunk kell, hogy milyen és mekkora erőforrásokra lesz szükségünk az egyes stádiumoknál. Ez fejtörést okozhat azoknak, akik még sosem csináltak ilyet, éppen ezért érdemes bevonni egy szakértő céget a teljes folyamatba, mint például az Everigo, akik nemcsak díjmentes konzultációval segítenek a kezdetekben, hanem még a stratégia és az erőforrások meghatározásában, valamint a kivitelezésben is segéd kezet nyújtanak.

Érdemes tudni, hogy a legnagyobb kezdeti költség, az a meglévő szövegek fordítása és lokalizálása, melyet a havi marketing költség követ, utána pedig az ügyfélszolgálat fenntartása következik.

3. Fordítás elkezdése

Amennyiben már rendelkezünk magyar webáruházzal, következő lépésként elő kell készítenünk a fordító számára az összes szöveget, melyekre szükség lesz a webáruház indításához és a marketing kampányokhoz. Viszont, ha teljesen új webáruházat indítunk, azaz még nincs magyar webáruház és azonnal egy külföldi piacot célzunk meg, fordító helyett szövegíróra lesz szükségünk.

Fontos információ, hogy fordítás esetén nemcsak a szöveg pontos és hibátlan átalakítása lényeges, hanem a lokalizálás is. A lokalizálás egyet jelent azzal, hogy a szöveg nem szó szerint kerül lefordításra, hanem egy anyanyelvi fordító a mondanivalót átülteti az adott nyelvkörnyezetbe annak sajátosságainak megfelelően. Ajánlott olyan szakértő partnert keresni, akik valóban anyanyelvi fordítókkal dolgoznak -mint például az Everigo-, hogy maximalizálhassuk a leendő vásárlók felénk mutatott bizalmát. 

4. OSS regisztrációs

Kevesen tudják, de egyáltalán nem szükséges külföldi céget alapítani ahhoz, hogy más országban értékesítsük termékeinket. A vonatkozó EU-s törvényeknek köszönhetően, Magyarországon bejegyzett céggel is lehet exportálni anélkül, hogy a magas magyar áfakulcs miatt hátrányba kerülnénk. Az OSS, azaz az egyablakos áfafizetési móddal ez egyszerűen megoldható. Ezt a folyamatot már érdemes elindítanunk a könyvelővel addig, amíg a fordítás zajlik, hiszen akár több hetet is igénybe vehet.

5. Külföldi bankszámla nyitása és telefonszám létrehozása

Igaz, hogy külföldi céget nem kell nyitnunk, viszont külföldi bankszámlára és helyi telefonszámra mindenképpen szükségünk lesz. Akár hetek is elmehetnek azzal, hogy kiválasszuk a számunkra legmegfelelőbb szolgáltatókat, ezért érdemes segítséget kérni egy olyan cégtől, ami a külföldi terjeszkedés ezen területén is tapasztalt.

6. Logisztika

A következő kardinális pont a logisztika. Itt a legfontosabb kérdés az, hogy hogyan fogjuk eljuttatni a megrendelt termékeket egy másik országba gyorsan, kiszámíthatóan és megfizethető áron? A legtöbben attól tartanak, hogy magyar értékesítőként nem tudnak majd versenyezni a lokális kereskedők szállítási áraival, de ma már szerencsére számos megoldás létezik ennek az áthidalására is.

 Viszont ezeken kívül már hazánkban is vannak olyan logisztikai szolgáltatók, akik gyors és versenyképes szállítást is vállalnak külföldi országokba, mint például a Packeta, Complexpress, GLS, Boxy, DPD. 

7. Webáruház elkészítése

A legtöbben azt gondolnák, hogy a webáruház elkészítésére sokkal hamarabb kerül sor. Ám a technikai megvalósítással csak azután kell foglalkozni, miután már minden előkészület megtörtént. Ebben a stádiumban be kell jegyezni i a külföldi domain címet, beimportálni a fordító által elkészített szövegeket, elkészíteni az integrációkat a számlázó céggel és a logisztikai vállalattal, valamint minden olyan beállítást el kell végezni, ami szükséges egy könnyen kezelhető webáruházhoz. Ezen felül meg kell alapozni a marketing kampányok nyomonkövetését is a követő kódok elhelyezésével.

Ha már rendelkezünk magyar webáruházzal, akkor természetesen sokkal könnyebb dolgunk van, ugyanis könnyen le tudjuk másolni az oldalt és csak a szükséges elemeket kell benne cserélnünk.

8. Marketing

Ha már megvan a piaci igényekre hangolt webáruházunk, nincs más dolgunk, mint bemutatni a termékeket az új közönség számára. Ahogy ezt az elején is leírtuk, a havi marketing költség az egyik legnagyobb kiadás, amivel számolni kell. Ennek a legnagyobb hányada a hirdetési költségvetés, amit azért kell kifizetni, hogy a hirdetéseink futhassanak a választott platformokon, mint például az Instagram vagy a TikTok. Erre a költségre jön még rá a marketing menedzsment díja, valamint az esetleges szoftverhasználati díj, mint például a hírlevélküldő rendszer vagy egy képszerkesztő program ára.

Az magától értetődő, hogy a hirdetéseknek a célközönség anyanyelvén kell megjelenniük, így itt is nagy szerepe van az anyanyelvi fordítóknak. 

Itt is ki kell hangsúlyozni, hogy a marketinget mindenképp olyan cégnek kell végeznie, akinek nagy tapasztalata van az adott piacon, hiszen egyéb esetben jelentős veszteséget lehet realizálni a nem megfelelően létrehozott kampányokból. A Maximum Business már számos webáruháznak segített abban, hogy elérjék a külföldi vásárlóikat, most pedig már az Everigo-val, mint szakmai partnerükkel építik fel ezeket a kampányokat.

9. Ügyfélszolgálat

Egy webáruházból sem hiányozhat az ügyfélszolgálat. Ennek minősége és gyorsasága jelentősen befolyásolja az ügyfelek elégedettségét, így nem lehet fél vállról venni. Egy induló vállalkozás számára viszont túl nagy költség lenne a saját, helyi ügyfélszolgálat kiépítése, hiszen többet vinne el a kollégák bére, mint a kezdeti bevétel. Ilyen esetben jön jól az Everigo többnyelvű ügyfélszolgálati szolgáltatása, ami hosszú távon nem csak hatékonyabb, de költségbarátabb is.

Szakértő segítséggel könnyebben és gyorsabban boldogulhatunk

Az a cikkből is jól látható, hogy ma már egyáltalán nem olyan nehéz a külföldi terjeszkedés Magyarországról sem, mint 5-10 évvel ezelőtt volt. Már számos olyan szolgáltató áll rendelkezésünkre, melynek kiemelkedő tapasztalata van ezen a téren, így segítségükkel felgyorsíthatjuk a projekt kivitelezését, minimalizálhatjuk a kockázatokat és maximalizálhatjuk a siker lehetőségét. 

Ha úgy érzed, hogy stabilabb lábakra szeretnéd állítani a webáruházad és szívesen függetlenednél a magyar piactól, akkor vedd fel a kapcsolatot az Everigo csapatával, akik testre szabott szolgáltatásokkal támogatnak Téged a külföldi terjeszkedés útján. Kérj díjmentes konzultációt még ma!